JPK_VAT z uproszczonym e-podpisem

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą będą mogły przesyłać pliki JPK_VAT opatrzone jedynie swoimi podstawowymi danymi oraz kwotą przychodu z PIT. Nie będą musiały kupować kwalifikowanego podpisu elektronicznego ani mieć profilu zaufanego.

Tak wynika z datowanego na 19.01.2018 projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie MF z 24.06.2016 w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których te księgi mogą być zapisane i przekazywane (DzU z 2016 poz. 932 ze zm.).

• MF – Minister Finansów
  • JPK – Jednolity Plik Kontrolny

Ten ostatni akt prawny nakłada na podatników obowiązek podpisywania przesyłanych elektronicznie organom podatkowym ksiąg podatkowych (w tym JPK_VAT) kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym (ePUAP).

Zmiana ma umożliwić trzeci sposób podpisywania plików JPK, ale tylko jednej grupie podatników – osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą. Na ten inny podpis elektroniczny składać się ma: wysokość przychodu z PIT (wykazanego w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy o 2 lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi albo wartość „0”, gdy za ten rok podatkowy nie złożono zeznania), imię i nazwisko, data urodzenia oraz NIP podatnika. W identyczny sposób podpisywane są obecnie deklaracje VAT-7 oraz zeznania roczne składane przez przedsiębiorców będących osobami fizycznymi.

Rozporządzenie ma wejść w życie w dniu następnym po dniu ogłoszenia. W uzasadnieniu do projektu wskazano, że nowym podpisem będą mogły być opatrzone pliki JPK_VAT za styczeń 2018 składane do 25.02.2018